Sidor

måndag 5 november 2012

Bag Game - träna att beskriva

Jag har nämnt Bag Game i ett tidigare inlägg som listade användbara appar. Eftersom intresset här hemma fortfarande är stort vill jag gärna lyfta fram appen lite mer.  Det är tänkt att man ska vara två eller flera som använder den och den uppmuntrar till samspel och turtagning. En deltagare väljer en bild att gömma i en påse och övriga gissar vad som finns i påsen. Tanken är att man ska ställa frågor men vi beskriver istället föremålen. Det här fungerar väldigt bra med min femåring och blir en träning i både att beskriva och att lyssna på en beskrivning. Ofta så härmar hon mitt sätt att beskriva, vilket gör att jag till exempel kan ta upp former eller andra specifika egenskaper som jag vill träna.


Det finns ganska många bilder att välja mellan och nytt är att man också kan gömma egna foton, vilket ger möjlighet att träna ord från alla möjliga kategorier. Det kan till exempel vara ett roligt sätt att beskriva personer man känner.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar