Sidor

torsdag 10 maj 2012

App för eget memory

Memory King är en gratis app där man kan redigera och lägga till egna bilder, ljud och text. Liksom de andra apparna från Alligator Apps som jag provat är den enkel att modifiera. Man kan ta bilder direkt med kameran i iPad och lägga till eller hämta från biblioteket. Här kan man förutom foton förstås använda bilder barnen skapat med till exempel någon av Toca Bocas appar eller någon annan kreativ app. Om man vill använda bilder som man inte själv har tid eller möjlighet att skapa, är det smidigt att googla fram motivet och ta en skärmdump av det. En skärmdump tar man genom att trycka samtidigt på av/på-knappen och hem/meny-knappen bredvid skärmen. Håll inne någon sekund och släpp. Instruktion med bild finns här.


Det går att spela upp till fyra personer och det visas med både rörelse och färg vems tur det är att välja kort. Jag gjorde relativt snabbt två kategorier med kort; Barnens egna bilder och Figurer från film och böcker, och jag kan sedan välja vilken/vilka kategorier vi ska spela med. Några andra teman som jag spontant kommer på är Familj och vänner, Olika känslor och ansiktsuttryck och Föremål hemma kopplade till olika sysslor eller rum. Med egna bilder kan man som jag ser det väcka barnens intresse för själva spelet, men också få in träning som är aktuell för stunden. Det följer också med två kategorier med bilder och man kan köpa till fler.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar